Ben jij al klaar voor het piekseizoen? Een handige checklist - Sendy

Ben jij al klaar voor het piekseizoen? Een handige checklist

Het piekseizoen staat weer voor de deur. Is jouw onderneming klaar voor de drukte? In het piekseizoen gaan consumenten op jacht om mooie cadeaus met korting te kopen. Het seizoen duurt ongeveer zes weken. In 2023 gaat het om de volgende dagen:

  • Zaterdag 11 november: Singles day
  • Vrijdag 24 november: Black Friday
  • Maandag 27 november: Cyber Monday
  • Dinsdag 5 december: Sinterklaas
  • Maandag 25 en dinsdag 26 december: Kerst
  • Zondag 31 december en maandag 1 januari: Oud en nieuw

1. Bepaal een uiterlijke besteldatum

De feestdagen zijn drukke dagen voor pakketbezorgers. Een levering kan vertraging oplopen en op de feestdagen zelf wordt er niet bezorgd. Hoe eerder je jouw pakketten aanlevert bij de vervoerder, hoe groter de kans het pakket op tijd wordt bezorgd. We geven je een aantal tips voor de uiterlijke besteldatum en -tijd om bestellingen op tijd in huis te hebben.

Sinterklaas
5 december valt dit jaar op een dinsdag. Om bestellingen op tijd in huis te hebben is het handig om een uiterlijke besteldatum aan te houden van woensdag 29 november, zodat de pakketten op donderdag 30 november geleverd kunnen worden. 1, 2 en 4 december zullen drukke bezorgdagen worden en de kans op vertragingen is dan groter.

Kerst
Kerst valt dit jaar op een maandag en dinsdag. We verwachten de drukste bezorgdagen op vrijdag 22 en zaterdag 23 december. Als je een uiterlijke besteldatum aanhoudt van woensdag 20 december vermijd je deze dagen en is de kans groter dat je pakket op tijd wordt bezorgd.

Oud en nieuw
Voor oud en nieuw is het handig om een uiterlijke besteldatum aan te houden van donderdag 28 december, zodat de bestelling op vrijdag 29 december geleverd wordt.

2. Communiceer je levertijden

Laat je klanten niet voor verrassingen staan. Stel ze op de hoogte van de uiterlijke besteldatum en -tijd om hun cadeaus op tijd in huis te hebben. Vermeld dit duidelijk op verschillende pagina’s op je website, in je nieuwsbrief en op je social media kanalen.

3. Maak het speciaal

Voorkom dat bezoekers je webshop voortijdig verlaten. Haal ze over om direct te bestellen door bijvoorbeeld (tijdelijk) gratis verzending aan te bieden, een gratis cadeautje of een inpakservice bij de bestelling aan te bieden of voeg een couponcode toe voor extra korting op een later tijdstip. Aangeven dat de aanbieding op korte termijn verloopt of dat er een beperkte voorraad is trekt consumenten ook vaak over de streep.

4. Maak een e-mailcampagne

In aanloop naar de feestdagen houden veel mensen de kortingen bij hun favoriete winkels al in de gaten. Het piekseizoen begint halverwege november. Oktober is een goed moment om de e-mails met aanbiedingen voor de feestdagen te versturen.

5. Bied flexibele bezorgopties

Elke klant heeft zo zijn persoonlijke voorkeuren. Zo vindt de ene klant het fijn om een pakket af te halen bij een parcelshop, terwijl de andere klant de voorkeur geeft aan levering aan de deur. Het aanbieden van verschillende bezorgopties vergroot de kans op een succesvolle bezorging én zorgt voor tevreden klanten.

6. Pak je producten goed in

Deze tip ligt misschien nogal voor de hand, maar we zien het verpakken van pakketten nog regelmatig fout gaan. Juist tijdens drukke bezorgdagen is goed verpakken extra belangrijk. Het vergroot de kans dat je pakket zonder vertraging en zonder schade wordt afgeleverd.

  • Gebruik een stevige, kartonnen doos.
  • Hergebruik je een doos? Verwijder dan alle oude stickers en/of barcodes.
  • Houdt de ruimte tussen het product en de doos zo klein mogelijk. Vul ruimte tussen het product en de doos op met voldoende opvulmateriaal.
  • Gebruik sterke tape van minstens 5 centimeter breed.
  • Bevestig geen meerdere pakketten aan elkaar.
  • Plak het verzendlabel op de grootste zijde van het pakket. Plak geen (doorzichtig) tape over de barcode. Door de reflectie is de barcode niet goed te scannen en dat leidt tot omlabelingen en vertragingen.