5 tips om klanttevredenheid te verhogen - Sendy

5 tips om klanttevredenheid te verhogen

Klanttevredenheid is van cruciaal belang voor elke organisatie. Tevreden klanten kopen meer, blijven loyaal én bevelen je producten aan bij anderen. Dit is precies wat je wilt, toch? Het is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe verhoog je de klanttevredenheid en trek je nieuwe klanten aan? In deze blog geven we je 5 tips om dit voor elkaar te boksen.

1. Snelle verzending

Stel je voor dat de klant eindelijk de schoenen koopt waar hij al zo lang naar verlangt. Natuurlijk wil hij ze dan zo snel mogelijk in huis hebben, het liefst dezelfde dag nog! Daarom is het belangrijk om een snel en praktisch verzendproces voor de verkochte producten te hebben. We begrijpen dat het veel tijd kost om alle zendingen te verwerken en te versturen. Sendy biedt slimme verzendsoftware die jouw webshop koppelt en de zendingen automatiseert.

2. Bied gepersonaliseerde communicatie aan

Klanten waarderen het enorm als ze persoonlijke updates krijgen over hun bestellingen. Ze voelen zich hierdoor belangrijk en gewaardeerd. Dit kun je realiseren door geautomatiseerde e-mails te sturen met informatie over hun bestelling. Stuur bijvoorbeeld:

  • Een bevestiging van de bestelling
  • Een tussentijdse statusupdate over de bestelling (zelfs als dit slechts enkele uren later is)
  • Track & trace informatie
  • Een e-mail met de vraag wat ze van hun bestelling vinden

Door de voornaam en/of achternaam van de klant en informatie over de bestelling in de e-mails te gebruiken, maak je de communicatie persoonlijker. Overweeg om veelgestelde vragen onderaan de e-mail toe te voegen, zodat klanten daar terecht kunnen. Dit vermindert de druk op de klantenservice en zorgt ervoor dat de klant snel antwoord krijgt. Een win-win situatie dus!

3. Klachtenafhandeling

Het verwerken van alle e-mails en telefoontjes over de zendingen kan een uitdaging zijn. Webshops krijgen vaak te maken met vragen die veranderen naar klachten. Dit gebeurt meestal als vragen traag of niet worden beantwoord, wat uiteindelijk resulteert in een lage NPS-score (Net Promoter Score). Klanten hebben vaak vragen over de status van hun bestelling, of klagen dat deze niet is bezorgd. Dit verhoogt de druk op de klantenservice. Het is daarom belangrijk om dit te verbeteren.

Bied een lijst met veelgestelde vragen aan op je website en zorg voor een duidelijke track en trace. Op deze manier weten klanten precies waar ze aan toe zijn. Wil je de druk op de klantenservice  verlagen? Sendy biedt ook eersteklas klantenservice. Bekijk deze website voor meer informatie.

4. Duidelijke communicatie

Het is belangrijk om klanten zo volledig en duidelijk mogelijk te informeren over de status van hun pakket. Dit kan op verschillende manieren, zoals een track & trace systeem. Het hoofddoel is om de klant voortdurend te informeren over waar hun pakket zich in het verzendproces bevindt.

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten van dit systeem of het proces wilt automatiseren, dan is er een eenvoudige oplossing. Via mijnvraag.nl van Sendy, kunnen klanten contact met opnemen via hun track & trace bericht. Dit bericht is volledig aangepast aan jouw merkidentiteit en huisstijl, wat bijdraagt aan een positieve merkbeleving.

Daarnaast wordt alle communicatie rondom de bestelling duidelijk weergegeven via de software. Elke stap in het proces wordt geregistreerd, zodat zowel jij als de klant altijd volledig geïnformeerd zijn over de status van de bestelling. Dit vergroot de transparantie en verhoogt de klanttevredenheid!

5. Meten = weten

Om inzicht te krijgen in de NPS-score, oftewel de tevredenheid van de klant kan je dit op meerdere manieren meten. Je kunt bijvoorbeeld reviews op je website plaatsen of in een e-mail vragen om een score te geven. Koppel deze reviews vervolgens aan de bestellingen, klantgroepen en producten. Dat geeft je vervolgens meer inzicht in de sterktes en zwaktes binnen de organisatie, waardoor je vervolgens het tevredenheidsscijfer kan verhogen.

Wil je geld en tijd besparen bij het verzendproces van je pakketten? En de druk verlagen bij de klantenservice? Sendy is dé slimme software om je verzendproces zo eenvoudig mogelijk te maken. Of je nu een startende webshop of grote expert bent, je kan gebruik maken van Sendy door een passend abonnementspakket.  Meld je gratis aan.

Wat kan Sendy doen om jouw klanttevredenheid te verhogen?

  • Eenvoudig verzendproces dus snelle levering
  • Tijd besparen bij de afhandeling van vragen door mijnvraag.nl
  • Klant ontvangt duidelijke informatie over de zending (pakketstatus, verwachte bezorgduur en scan coördinaten)

Wat zijn de voordelen van Sendy?

  • Druk op klantenservice verlagen
  • Snelle afhandeling van de vragen
  • Snel verzendproces